Pirkkalan valtuusto päätti 21.10.2024 raitiotien vaiheittaisesta rakentamisesta Suupalle.
Raitiotien rakentamise päätepysäkistä äänestettiin valtuustossa, äänin 25-18 Suuppa voitti Partolan. Tämän jälkeen äänestettiin myös kokonaan raitiotien hylkäämisestä, äänin 31-11 (1 tyhjä), raitiotie päätettiin rakentaa.
Matka yleissuunnitelmasta rakentamispäätökseen on ollut mielenkiintoinen ja tunsin itseni kyllä etuoikeutetuksi, kun sain olla päättämässä Pirkkalan kunnan tulevaisuuden kannalta näin merkittävästä hankkeesta.
Vaiheittainen päätös tarkoittaa sitä, että ensin rakennetaan ratikka Partolaan. Ensi valtuustokaudella tarkastellaan onko edellytykset rakentaa ratikka Suupalle edelleen voimassa (esim. valtiontuki saatavilla) ja sitten vasta rakennetaan Suupalle saakka.
Tavoitteena on että raitiotieliikennöinti Partolaan alkaa 2028 ja Suupalle 2032.
Tavoitteena on että raitiotieliikennöinti Partolaan alkaa 2028 ja Suupalle 2032.
Alla pitämäni ryhmäpuheenvuoro kokouksen aluksi.
Hyvät valtuutetut, viranhaltijat, kuntalaiset ja muut kuulijat, tänään on ison päätöksen aika. Tänään tehtävällä päätöksellä, oli se lopulta mikä tahansa, on kauaskantoisia vaikutuksia Pirkkalalle, joten ensisijassa toivon valtuutettujen katsovan tulevaisuuteen ja pohtivan niitä tarpeita ja toiveita, joita tulevan Pirkkalan asukkailla on asuinympäristölleen.
Raitiotieratkaisu on pääasiassa yhdyskuntarakennetta muokkaava kuntakehityshanke. Partola, Naistenmatkantien varsi ja Suuppa tulevat muuttumaan joka tapauksessa. Uskon että Suupalle saakka viedyn raitiotieratkaisun myötä parempaan suuntaan kuin ilman sitä.
Jotkut ovat peloitelleet betonihelvetillä ja tukkoon rakennetulla Naistenmatkantiellä. Valtuuston aiemmin tänä vuonna käsittelemä maankäytön strateginen suunnitelma ja tehdyt talouslaskelmat osoittavat, ettei näin tarvitse käydä elleivät tulevat päättäjät niin jostain syystä halua.
Olen itsekin muuttanut Pirkkalaan 2000-luvun alun vauhdikkaiden kasvuvuosien aikana. Ihmisillä on edelleen tarve ja halu muuttaa kaupunkiseudulle parempien opiskelu- ja työmahdollisuuksien vuoksi ja pehmeämpien elinvoimatekijöiden kuten tapahtumien, vapaa-ajanviettomahdollisuuksien ja kulttuurin perässä.
Koen, että Pirkkalankin on vastattava tähän tarpeeseen. Emme voi jäädä paikoillemme ja kuvitella, että kaikki voisi olla niinkuin ennen tai palata johonkin idylliin.
Niin nyt kuin tulevaisuudessakin on tärkeää huolehtia laadukkaasta ja viihtyisästä elinympäristöstä ja rakennettava uusia alueita huomioiden monimuotoinen asuminen, eriytymisen ehkäiseminen, turvallisuus sekä lähiluonnon hyvinvointia lisäävät ja virkistysmahdollisuudet. Uusien pirkkalalaisten kotiutumista ja sitoutumista kotipaikkaansa edistää yhteisöllisyys ja paikallisen identiteetin vaaliminen. Pirkkala on koti kaikille asukkailleen.
Toki raitiotie on myös tasoloikka joukkoliikenteeseen, vaikkakin joillakin alueilla kauemmas siirtyvä pysäkki huonontaa saavutettavuutta osalle matkustajista. Mutta että pääosa Pirkkalan joukkoliikenteen käyttäjistä joutuisi vaihtamaan kulkuvälinettä kesken matkan Partolassa bussista ratikkaan, kuulostaa melkoiselta laatutiputukselta matkan sujuvuudessa ja mukavuudessa.
Raitiotieratkaisuun liittyy myös huolia ja epävarmuuksia. Raitiotien taloudellinen yhtälö edellyttää, että Pirkkalan vetovoima uusille asukkaille säilyy tai paranee ja tarkasteluaikana maankäytön potentiaali tulee käyttöön. Kaupungistuminen trendinä jatkuu, mutta riittääkö uusia asukkaita suunnitelluissa määrin myös lähivuosikymmeninä Pirkkalaan? Osa ryhmästämme on huolissaan maankäytön vaikutuksista Pirkkalaan siinä määrin, ettemme ole valtuustoryhmänä yksimielisesti kunnanhallituksen pohjaesityksen takana.
Mahdollisuus päättää näinkin mittavasta ja mullistavasta hankkeesta on avautunut Tampereen kaupungin tekemän joukkoliikenteen runkolinjaratkaisun ja seudullisen yhteistyön myötä. Päätöksen aikaikkuna on nyt, seudullisessa yhteistyössä ratikan seuraaville vaiheilla on muitakin ottajia emmekä yksin voi vaikuttaa ratikan seudullisen laajentamisen aikatauluihin. Rakentamisen alliansseja voi teoriassa kilpailuttaa aina uusia, mutta jotta ratikan infravastike saadaan maksettua, se edellyttää että maankäyttö kehittyy raitiotien lupauksella.
Haluan kiittää valmistelua perusteellisesta ja laajasta työstä päätösaineiston kokoamisessa sekä lukuisista iltakouluista, joita valtuutetuille on järjestetty aiheen ympäriltä. Toivon rakentavaa ja toisia kunnioittavaa keskustelua sekä päätöstä Pirkkalan tulevaisuuden parhaaksi.